Jaarverslag BRZO+ 2023 gereed

Het jaarverslag van ons samenwerkingsverband over 2023 is gereed. Het jaarverslag beschrijft de resultaten van de Brzo-inspecties die in 2023 zijn uitgevoerd. Daarnaast geven we als samenwerkingsverband in het jaarverslag een uitgebreide terugkoppeling van onze activiteiten.

In 2023 was de Omgevingswet nog niet van kracht. In het Jaarverslag BRZO+ 2023 gebruiken we dus nog de oude terminologie.

Werkgroepen en projectgroepen

In 2023 is besloten dat de reguliere werkzaamheden van het samenwerkingsverband opgepakt worden in werkgroepen. Met name het moment dat Rijkswaterstaat de GIR2.0 in beheer heeft genomen en de werkgroepen LBR en GIR2.0 zijn opgericht, waren hierbij belangrijke piketpalen.

De werkgroep Monitoring en analyse heeft het Jaarverslag BRZO+ weer verder doorontwikkeld zodat we een completer beeld krijgen van al onze activiteiten en resultaten uit de Brzo-inspecties.

De stappen voorwaarts die wij zetten als samenwerkingsverband heeft er in 2023 toe geleid dat we een nieuwe kernboodschap hebben opgesteld die onze doelstelling goed formuleert: 'Veilige industrie, zaak van ons allen'. De vervolgstap, het omzetten van onze kernboodschap in daadwerkelijke acties, wordt in 2024 via een strategisch communicatieplan opgepakt.

Inspectieresultaten

De resultaten van Brzo-inspecties met de LBR en de GIR2.0 geven ons weer meer inzicht dan in 2022. De algemene conclusies die we kunnen trekken uit de in 2023 verzamelde gegevens:

• De Brzo-inspectiediensten voldoen aan de kwantitatieve prestatie-indicatoren die zijn vastgesteld.
  • Er waren 16% meer Brzo-bedrijven met overtredingen. Ook het aantal overtredingen is toegenomen (met 23%) bij een vergelijkbaar aantal geïnspecteerde bedrijven.
  • De inspectieresultaten tonen dat de categorie 1- en 2-overtredingen door de jaren heen vrij stabiel blijven, terwijl het aantal categorie 3-overtredingen in het laatste jaar met ruim 26% zijn toegenomen. Dit wordt in ieder geval in het najaar besproken met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven.
  • De aantallen en percentages van Brzo-bedrijven met en zonder afwijkingen en overtredingen per bedrijfssector komen op hoofdlijnen overeen met 2022.
  • Het aantal lagedrempelbedrijven met overtredingen is nagenoeg gelijk gebleven in vergelijking met 2022. Het aantal hogedrempelbedrijven met overtredingen is gestegen met 22%.
  • Het aantal zorgbedrijven is toegenomen met drie bedrijven. Van één bedrijf is aan het eind van 2023 de status van zorgbedrijf ingetrokken. In 2023 hadden 14 bedrijven op enig moment de status zorgbedrijf.

Staat van de Veiligheid

Ieder jaar wordt ons jaarverslag als onderdeel van de Staat van de Veiligheid door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit jaar wordt de Staat van de Veiligheid als zodanig niet opgesteld.

Vanuit het samenwerkingsverband wordt het Jaarverslag BRZO+ 2023 aangeboden aan de bestuurlijke opdrachtgevers van alle inspectiediensten die verbonden zijn aan het samenwerkingsverband.

Op deze pagina vindt u het volledige Jaarverslag BRZO+ 2023.