Nieuwsberichten
Zoeken in de index
Resultaten
Het jaarverslag over 2023 van ons samenwerkingsverband is gereed. Het jaarverslag beschrijft de resultaten van de Brzo-inspecties die in 2023 zijn uitgevoerd. Daarnaast geven we als samenwerkingsverband in het jaarverslag een uitgebreide terugkoppeling van onze activiteiten.
Het samenwerkingsverband BRZO+ heeft het Jaarverslag BRZO+ 2022 aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Dit jaarverslag is de doorontwikkeling van de Monitor naleving en handhaving Brzo-bedrijven die wij sinds 2011 elk jaar hebben uitgegeven.
Het jaarverslag beschrijft, net als de monitor, de resultaten van de Brzo-inspecties die in 2022 zijn uitgevoerd en geeft daarmee een beeld hoe bedrijven het Besluit risico’s zware ongevallen (Brzo 2015) naleven. Daarnaast geven we als samenwerkingsverband BRZO+ in het jaarverslag een uitgebreidere terugkoppeling van onze activiteiten dan voorheen.
BRZO+ heeft onderzoek gedaan naar innovatiekansen in relatie met verouderde ontwerpen bij Brzo-bedrijven. Eind 2022 is hiervoor bij de bedrijven een nulmeting uitgevoerd via een online enquête. De resultaten zijn verwerkt en met conclusies en aanbevelingen gepresenteerd in het BRZO+-rapport: 'Innovatie bij verouderde ontwerpen'.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een pilot gestart waarbij onherroepelijke handhavingsbesluiten bij Brzo-bedrijven actief openbaar worden gemaakt.
Bureau BRZO+ heeft in mei de 'Monitor naleving en handhaving Brzo-bedrijven 2021' aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De monitor is in december als onderdeel van de Staat van de Veiligheid aangeboden aan de Tweede Kamer.
BRZO+ doet onderzoek naar innovatiekansen bij Brzo-bedrijven met verouderde ontwerpen. Dit najaar worden de bedrijven uitgenodigd mee te werken aan een nulmeting via een online enquête.
Vanwege de uitbraak van het coronavirus moest het samenwerkingsverband BRZO+ twee jaar geleden de Brzo-inspecties anders organiseren en de fysieke bedrijfsbezoeken inperken. Sinds maart 2021 zijn de restricties opgeheven en gelden voor de inspecteurs geen beperkingen meer. Ondanks het huidige hoge aantal besmettingen blijft deze richtlijn van kracht.
Op 23 november 2021 is het convenant Brzo gepubliceerd in de Staatscourant. Alle overheidspartijen betrokken bij de uitvoering van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 (Brzo) hebben vastgelegd dat zij samen zich nog meer gaan inzetten om de doelen van het Brzo te realiseren en intensiever met elkaar gaan samenwerken.
Bij een Brzo-inspectie kan het bedrijf geen coronatoegangsbewijs of corona(snel)test eisen van de inspecteur om toegelaten te worden. Een bedrijf kan dergelijke eisen niet stellen en we werken daar ook niet aan mee.
Bureau BRZO+ heeft onlangs de ‘Monitor naleving en handhaving Brzo-bedrijven 2020’ aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De monitor geeft een beeld hoe de bedrijven het Besluit risico’s zware ongevallen in 2020 hebben nageleefd.